MEGURU
Hotel
MEGURU | 巡 地域循環型ホテル
Ishigaki, Okinawa, Japan | 沖縄県石垣市
MEGURU | 巡
地域循環型ホテル
八重山諸島の玄関口である石垣島の北部に佇む小さな宿、MEGURU |巡。
小さな集落の一部に位置するペンションを、島を巡っていく為の小さな宿として改修するプロジェクトである。
石垣島北部は、豊かな自然が東西に広がり、その中に小さな集落が点在している。同時に川平湾のような景勝地や小さなお店が大自然のなかに散らばり、それぞれがゆったりした島の時間の流れの中で、日々の営みを構築している。
集落の暮らしや、変わりゆく自然のリズム。静かだけど荒々しさを持つ島の時間に身を委ねているうちに、都市の中では機能しない五感が冴え渡ってくる。風土の異なる大自然の中に身を置くうちに、それらが呼び起こす原風景や原体験そのものを感受する為の空間をデザインすることができないか、と考えるようになった。
五感を呼びおこす媒介装置としての建築空間
アプローチは敷地の余白を使い、水盤と階段を新設し、周囲の風景を編集するように花ブロックの塀を廻らした。過酷な風雨などに晒され、時が経過しても、周囲と同化していけるような荒々しい素材や構成のあり方を採用している。
対照的に内部に一歩踏み入れると、研ぎ出した石製のカウンターと荒々しい鉄のマテリアルが構築する静謐さを持ったノイズの少ない空間に辿り着く。
奥に向かって光と色彩のグラデーションをつくるオーガンジーのカーテンは、内外のトランジションとして機能しながら、柔らかく来訪者の感情へインスピレーションを与える。
アライバル体験の中で徐々に微細な感覚に順応していく、人間の感性を環境に調停していく様な環境装置としてのシークエンスを設計している。
6室の部屋はコンパクトな平面計画で、水回りや仕上げの更新をした。
雄大な自然や島の営みを周囲に持つ環境下で、機能的な利便性を更に豊かにさせていくよりも、それらを削ぎ落とし、余白を価値として享受できるように意図し改修を進めた。
また、小さくとも素材の形や硬さ、柔らかさ、温度や肌理などを対比的に感じられるように、インテリアの中に身体との接点を作り、感覚を開いていくような工夫を施している。
旅に能動性を取り戻す|感性を発見する旅
自らの感性がチューニングされていく過程の中で、ゲストは開かれた感性に後押しされる形で小さな能動性を獲得していく。
その変化こそが、地域へ、自然へ、日常の生活へ、自らを取り巻く環境に対し、ポジティブな小さな循環をもたらすと考えている。
余白や不足を価値として認め、自己完結せずに大きな循環の一部となる。
旅のあり方を更新する、地域や風土の媒介としての、Re-generativeな小規模ホテルのあり方を目指している。
MEGURU
Re-generative hotel
MEGURU (Means circulation and travel around in Japanese) is a small hotel located in the northern part of Ishigaki Island, the gateway to the Yaeyama Islands.
It is a project to renovate a pension located in a part of a small village as a small inn for touring the island.
In the northern part of Ishigaki Island, rich nature spreads from east to west, and small villages are scattered among them. At the same time, scenic spots such as Kabira Bay, small stores and houses are scattered in the midst of nature, and each of them is building their daily life in the slow flow of time on the island.
The life of the village and the ever-changing rhythm of nature. As you immerse yourself in the quiet but wild island time, your five senses, which do not function in the city, will become heightened. As I immersed myself in nature with its different climates, I began to wonder if it would be possible to design a space that would allow me to perceive the original landscapes and experiences evoked by the natural environment.
Architectural space as an intermediary device to awaken the five senses
For the approach, we used the blank space of the site, built a new water basin and staircase, and put a flower-block wall around it to edit the surrounding landscape. The rough materials and composition of the building are adopted in such a way that it will assimilate with its surroundings even after being exposed to harsh wind and rain and the passage of time.
In contrast, once inside, one arrives at a tranquil, low-noise space constructed of sharpened stone countertops and rough steel materials.
The organdy curtains, which create a gradation of light and color toward the back, softly inspire the visitor's emotions while functioning as a transition between inside and outside.
The sequence is designed as an environmental device that mediates the human senses to the environment, gradually adapting to the subtle senses in an allusive experience.
The six rooms have a compact floor plan with updated water features and finishes.
In an environment surrounded by magnificent nature and island life, the renovation was carried out with the intention of removing the functional conveniences rather than further enriching them, so that the blank spaces could be enjoyed for their value.
The interior is also designed to open up the senses by creating points of contact with the body so that visitors can contrast the shape, hardness, softness, temperature, and texture of the materials, even if they are small.
Bringing back the active nature to travel|A journey to discover sensitivity
In the process of tuning in to their own sensibilities, guests gain a small sense of activism, encouraged by their open sensibilities.
We believe that this change brings about a small positive cycle in the local community, in nature, in daily life, and in the environment that surrounds them.
We recognize the value of margins and shortcomings, and become part of a larger cycle without being self-contained.
We aim to create a re-generative small-scale hotel as an intermediary of the region and its climate, which will renew the way travel is conducted.
MEGURU Ishigaki
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Architect | Yuki Kanou, Akihiro Sekiya
Collaborator |
Fabric Design : Haruka Shoji
Construction | Value Planning Works Inc.Location | Ishigaki, Okinawa, Japan
Usage | Hotel
Floor area |221.2㎡
Structure | Concrete
Duration | 2021.1 - 2022.7
Photography | Masaki Komatsu
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